Meet the team: Han Koggel, Senior Sales Executive

- MEET THE TEAM – Een nieuw gezicht in de showroom: Han Koggel maakt na 5 jaar bij Porsche Centrum Leusden de overstap naar Twente. “Ik ben destijds ook aangenomen door Michel Arfman en kijk het meest uit naar zijn goede energie. Porsche Centrum Twente heeft de potentie om in de top 3 dealers van Nederland te komen. Dus samen met dit team groeien, verhuizen en het merk verder uitbreiden… daar heb ik onwijs veel zin in.”

Auto’s & motoren 
Han woont in Zwolle met zijn vriendin Maartje en is sinds een jaar vader van een dochter. Haar wordt de liefde voor auto’s waarschijnlijk letterlijk met de paplepel ingegoten, want ook Maartje is auto-gek. “Zij deed de opleiding die ik niet heb gehad: de IVA. Dé auto-opleiding. En ik heb haar zo ver gekregen om ook een motorrijbewijs te halen.” Thuis staan namelijk altijd wel één of twee motoren. “Ik word een beetje onrustig als er geen staat,” meent Han.

“Mijn vader heeft altijd in de autowereld gewerkt, van monteur tot verkoop. Hij heeft, schrik niet, 21 jaar lang tot aan zijn pensioen voor Toyota gewerkt. Dus als klein jongetje ging ik mee op zaterdag; auto’s wassen. Daar is die liefde begonnen. Later kwam ik via een stage bij BMW in de showroom terecht. Daar werd ik aangenomen en heb ik zo’n 13 jaar gewerkt.”

Groei
Han: “Het klinkt een beetje cliché, maar wel allesomvattend. Vanuit Leusden ken ik Michel als een man die heel goed energie in het team brengt. Om er echt voor elkaar te zijn en samen naar een einddoel te streven. Dat heeft hij ook bewezen de afgelopen jaren. Als je ziet hoe Twente gegroeid is.”

Bij Porsche Centrum Twente maakt Han nu een nieuwe carrièrestap als Senior Sales Executive. “Ik moet nog wennen aan dat ‘senior’ label, want dat geeft voor mij ook leeftijd aan,” lacht Han. “Met de nieuwe vestiging wil ik zorgen dat we samen met het team nog verder komen. Twente heeft potentie om in de top 3 dealers van Nederland te komen. Daarbij de gezelligheid behouden van nu; dat is de grootste uitdaging. Je kunt de mooiste systemen bouwen en kentekens herkennen, maar als een klant binnenkomt moet die herkend worden en zich welkom voelen.

Klankbord 
“Ik wil een klant goed begrijpen en meenemen in mogelijkheden. Want mensen staren zich vaak blind op een auto: Ze hebben iets online gezien en willen precies zo’n Porsche. Daardoor missen ze soms betere versies. Modellen die beter bij jou passen, of gunstiger zijn qua restwaarde; die je veel meer plezier brengen. Een Cabriolet moet wel bij je passen, misschien past uiteindelijk een Coupé met glazen dak en nóg meer opties wel veel beter bij je… Dat vind ik het leukste. Het meedenken met klanten; hoe haal je optimaal plezier uit je Porsche?”

De race
“We leven snel, vluchtig, hebben weinig geduld. Daarom vind ik het belangrijk te weten waar een klant mee bezig is; ik ben altijd aan het appen of bellen. Want als die ergens zijn of haar ideale auto ziet staan, wordt er weinig op je gewacht... Als de beslissing valt, moet je in beeld zijn. Zo snel kan je het ook missen; die race blijft leuk.