U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Twente is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.
U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.
AkkoordPorsche 911 Carrera RS (964) met optiecode M001. Pure racehistorie op kenteken.
Sommige Porsches zijn meer dan sportwagens, ze zijn rijdende hoofdstukken uit de autosportgeschiedenis. Deze Porsche 911 Carrera RS (964) met optiecode M001 is daar een zeldzaam en sprekend voorbeeld van. Optiecode M001 betekende destijds dat de auto werd uitgevoerd in "Carrera Cup"-specificatie, de homologatieversie waarmee Porsche deelnam aan de prestigieuze Porsche Carrera Cup-races.
Deze specifieke 964 RS werd in 1993 daadwerkelijk ingezet in de Carrera Cup, en draagt daarmee het DNA van pure competitie. De 964 Cup werd nieuw aangeschaft door Fransman Bertrand Balas, hij heeft in 1993 de Franse
Porsche Carrera Cup met dit exemplaar gereden.
In 2013 werd de Cup aangeschaft door Manfred Hering, welbekend in de wereld van klassieke en bijzondere Porsche’s. Hering is eigenaar van Early911S, één van de meest vooraanstaande Porsche
restaurateurs van de hele wereld. In 2014 heeft Hering de Porsche geregistreerd voor gebruik op de openbare weg. Hering heeft er weliswaar slechts één keer mee over de Bilsterberg gereden, verder is de auto nooit gebruikt op de openbare weg.
Begin 2025 werd de auto aangeschaft door Michel Arfman, eigenaar van Porsche Centrum Twente. Hij kocht de auto voor privaat circuitgebruik. De gecertificeerde Porsche-classic monteurs van Porsche Centrum Twente hebben de Cup technisch gereed gemaakt waarna Arfman er onder andere op circuit Assen een aantal rondes mee heeft gereden. In totaal kent de 964 Cup dus 3 eigenaren.
Waar de standaard 964 Carrera RS al een scherp, lichtgewicht en circuitgericht model was, tilt de M001-specificatie dit naar een hoger plan. Denk aan een volledig gestript interieur, rolkooi, racestoelen met zespuntsgordels, brandblusinstallatie, en de afwezigheid van comfortopties als airco of geluidsisolatie. Alles in dienst van één doel: maximale prestaties op het circuit.
Onder de motorkap ligt de beproefde 3.6-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor met ca. 275 pk, gekoppeld aan een korte 5-versnellingsbak. Het onderstel is stijver en lager dan bij de straat-RS, met Cup-schokdempers en een afstelling die volledig gericht is op grip en feedback. Het gewicht is tot het absolute minimum teruggebracht.
Van buiten is de M001 direct herkenbaar aan zijn minimalistische, functionele uitstraling: geen overbodige luxe, maar wel Cup-spec wielen, een strakker stance en de livery die verwijzen naar zijn raceafkomst. Elk krasje of patina-plekje vertelt een verhaal van ronden op hoge snelheid en gevechten wiel-aan-wiel.
Benieuwd naar de historie en de sensatie van een 964 RS M001 met echte race-achtergrond?
Wij nodigen je van harte uit bij Porsche Centrum Twente voor een kop koffie. We vertellen je graag het volledige verhaal van deze bijzondere Porsche en laten je alle details zien die hem zo uniek maken. Wij laten u graag ervaren hoe puur en direct Porsche-rijplezier kan zijn. De 964 Cup wordt verkocht as is.
Tot snel.
Opties op deze 964 Cup aanwezig:
Type/nummer motor: M64/03
Type/nummer versnellingsbak: G50 / 03
Kuipstoel rechts
5-versnellingsbak
Versie Frankrijk
Magnesium Cup stuur
Straatlegaal: Ja, kenteken is mogelijk
Bij een Porsche financiering bieden wij u standaard een scherpe rente aan van 7,99%. Alle bedragen zijn indicatief en onder voorbehoud van financiƫle acceptatie door Porsche Financial Services.
Birnieweg 9-11
7418 HH Deventer