U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Twente is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.
U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.
Akkoord1996 Porsche 911 993 Turbo 'Pikes Peak'
Technische specificaties:
- 3.600 CC SOHC luchtgekoelde 6-cilinder motor
- Elektronische brandstofinjectie met dubbele turboladers
- 408 pk bij 5.750 t/min
- Handgeschakelde 6-versnellingsbak
- Geventileerde schijfremmen op 4 wielen
- 4-Wiel schroefveerophanging
De geschiedenis van deze opmerkelijke 993 Turbo gaat terug tot 6 mei 1996, toen hij werd
afgebouwd aan de Porsche assemblagelijn. De Porsche was oorspronkelijk uitgevoerd in Grand Prix
White met zwart lederen bekleding en was als standaardmodel in de VS uitgerust met opties als
sportstoelen in race-stijl en een cd-wisselaar met zes cd's op afstand.
Ter voorbereiding op het evenement van 1996 werd deze 993 Turbo naar Rod Millen van
Millenworks and Andial (nu bekend als Porsche Motorsports North America) gestuurd, waar kleine
modificaties werden aangebracht, zoals racestoelen, een brandstofcel en een volledige rolkooi. Op 4
juli 1996 reed Zwart met de Valvoline 993 Turbo over Pikes Peak naar de eerste plaats in de High
Performance Showroom Stock (HPSS)-klasse, met een zinderende tijd van 12 minuten en 34
seconden.
In 1996 verkocht Zwart zijn 993 Turbo van 700 mijl aan een enthousiasteling die in de buurt van
Fresno, Californië woonde. De Porsche bleef meer dan 15 jaar onder de hoede van zijn tweede
eigenaar, die zo'n 4.000 mijl bijschreef aan occasionele weekendritten en uitstapjes naar het circuit.
De huidige eigenaar, een Porsche-verzamelaar uit New York, vertrouwde deze historische 993 Turbo
onlangs toe aan merkspecialist Callas Rennsport, die de auto met advies van Zwart terugbracht naar
zijn oorspronkelijke racespecificatie en uiterlijk.
Met slechts 6.300 originele mijlen en getrouw gepresenteerd in zijn originele racekleuren, is deze
auto vrijwel uniek in de wereld van de hedendaagse race-Porsches, omdat hij oorspronkelijk werd
gebouwd en verkocht als een auto voor de weg.
Jeff Zwart is een moderne Renaissance man. Zijn carrière als fotograaf heeft ertoe geleid dat hij bijna
alle grote autosportevenementen heeft gefotografeerd voor de bekendste automediakanalen.
Daarnaast heeft hij veel van de meest iconische advertenties in de gedrukte media gefotografeerd
voor fabrikanten als Acura, Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en natuurlijk Porsche. Hij
fotografeerde gevechtsvliegtuigen voor de Amerikaanse marine vanaf de achterbank van een ander
gevechtsvliegtuig. Door zijn werk als filmmaker heeft hij meegewerkt aan talloze tv-commercials en
korte films, van de Panamera-commercial waarin 60 jaar aan werkelijk legendarische Porsche-
modellen over een droge woestijnmeerbedding raceten tot het filmen van een F1 “Road Trip” met
Daniel Ricciardo in de Red Bull RB7 die over de openbare weg rijdt. Op zichzelf zou dit een
ongelooflijk cv zijn voor twee afzonderlijke mensen, laat staan voor één man.
Zijn fascinatie voor autosport begon toen hij in Duitsland woonde en studeerde, waar hij
evenementen op Zandvoort, de Grand Prix van Nederland en Le Mans bijwoonde, om er maar een
paar te noemen. Tijdens een van de Mazda-campagnes waaraan hij werkte, raakte hij bevriend met
Rod Millen, die Jeff ervan overtuigde om hem een Mazda-rallyauto te laten bouwen voor het
Amerikaanse ProRally-kampioenschap. De introductie van de 964 Carrera 4 bracht hem op het idee
om met een 911 aan rally's deel te nemen. Dankzij zijn bestaande relatie met Porsche kon hij in de
loop van 2 jaar een programma samenstellen en alle onderdelen van het Dakar-programma in Parijs
werden veiliggesteld. Een versnellingsbak met korte versnellingen en een snelheid van 125 mijl per
uur werd veiliggesteld, evenals de differentiëlen en het instelbare koppelsysteem dat op Jeffs Carrera
4 werd geïnstalleerd. Na een aantal beproevingen met de ophanging, een complete revisie en de
toevoeging van een ophanging in off-road stijl, begon Jeff rally's te winnen en werd hij uiteindelijk 2e
in het nationale kampioenschap van het seizoen 1994.
Datzelfde jaar stelde Porsche voor om mee te doen aan Pikes Peak. De 300 pk sterke 3,8-liter motor
met natuurlijke aanzuiging waarmee hij reed, werd door Andial en Porsche Motorsport omgeruild
voor een monoturbomotor met 550 pk die Porsche had gebruikt in de IMSA-serie. Door zijn ervaring
in de rallyracerij en doordat hij al vele uren op en boven de berg had doorgebracht voor
verschillende commercials, was Jeff al bekend met het wegdek en kon hij de bochten visualiseren
vanuit zijn tijd in helikopters. Dat bleek een groot voordeel en Jeff pakte de overwinning in zijn klasse
met een indrukwekkende tijd van 11:53,48. Het was de eerste overwinning van Jeff op de Peak, maar
zeker niet de laatste.
Naast Jeffs veelzijdige creatieve carrière heeft hij ook zijn succes als autocoureur aan de lijst kunnen
toevoegen. Als klap op de vuurpijl heeft hij zijn naam voor altijd in de geschiedenisboeken gezet van
een van de meest beruchte heuvelklimraces aller tijden: de Pikes Peak International Hillclimb. Hij
heeft 16 keer deelgenomen aan de PPIHC en is opgenomen in de Pikes Peak Hall-of Fame met 8
klasseoverwinningen en drie klasse-records, en hij heeft 12 verschillende Porsches naar de top
gereden. Met een lengte van 12,5 mijl en meer dan 156 bochten, onvoorspelbare
weersomstandigheden en finish op een hoogte van 14.115 ft is het een van de meest technische en
veeleisende races ter wereld.
In 1995 racete Jeffrey Zwart met de gloednieuwe, vrijwel showroomvoorraad 993 Turbo die
tentoongesteld was op de New York. Auto Show. Voorafgaand aan de race werd hij geprepareerd
door Dieter Inzenhofer van Andial. Op 4 juli 1996 reed Zwart met de hier aangeboden Valvoline 993
Turbo op Pikes Peak naar de eerste plaats in de High Performance Showroom Stock (HPSS) klasse,
met een zinderende tijd van 12 minuten en 34 seconden. Rond die tijd zei Porsche tegen Jeff: “We
vinden het moeilijk om je succes op Pikes Peak aan de man te brengen, omdat je gesponsord wordt
door Valvoline. Het zou geweldig zijn als je mee zou kunnen doen aan een van onze originele
sponsoring. Dat zou marketingtechnisch een betere samenwerking zijn.” Vanaf dat moment werd er
een partnerschap gevormd met Mobil One, dat de nieuwste en beste modellen van Porsche
sponsort.
Bij een Porsche financiering bieden wij u standaard een scherpe rente aan van 7,99%. Alle bedragen zijn indicatief en onder voorbehoud van financiƫle acceptatie door Porsche Financial Services.
Birnieweg 9-11
7418 HH Deventer